Czym jest ADHD?

blog details
author IPETSystem

1 stycznia 2025

ADHD jest wynikiem nieprawidłowego funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego.

W szczególności obszarów mózgu odpowiedzialnych za kontrolę impulsów, uwagę i aktywność ruchową. To nie jest „złe zachowanie” ani „lenistwo” dziecka, lecz trudność związana z funkcjonowaniem mózgu. ADHD ma podłoże genetyczne i często można dostrzec przypadki tego zaburzenia u bliskich członków rodziny.

Objawy ADHD

Zaburzenie charakteryzuje się trzema głównymi grupami objawów:

  • 1. Nadmierna impulsywność

    Dziecko działa „bez zastanowienia”, ma trudności z przewidywaniem konsekwencji swoich zachowań. Przerywa innym, mówi na głos w nieodpowiednich momentach. Podejmuje ryzykowne działania, które mogą być niebezpieczne.

  • 2. Trudności z utrzymaniem uwagi

    Problemy z koncentracją na jednym zadaniu przez dłuższy czas, łatwe rozpraszanie się. Zapominanie o codziennych obowiązkach, np. pracach domowych czy zadaniach w szkole. Dziecko „odpływa myślami”, nawet gdy temat lub rozmowa jest istotna.

  • 3. Nadmierna aktywność ruchowa (hiperaktywność)

    Dziecko jest „w ciągłym ruchu” – wierci się, biega, nie może usiedzieć na miejscu. Ma trudności z odpoczywaniem i wyciszaniem się. Przejawia nadmierną potrzebę mówienia, co utrudnia funkcjonowanie w grupie.


ADHD nie jest „lenistwem” ani „brakiem wychowania”. To rzeczywiste zaburzenie, które wymaga zrozumienia, akceptacji i specjalistycznego wsparcia. Kluczowa jest ścisła współpraca rodziców, nauczycieli i specjalistów

Rodzaje ADHD.

W zależności od objawów wyróżniamy trzy typy ADHD:

  • 1. Przewaga deficytu uwagi – dominują problemy z koncentracją, ale dziecko nie jest nadmiernie ruchliwe.
  • 2. Przewaga nadpobudliwości i impulsywności – dominują objawy hiperaktywności i impulsywności, a uwaga nie jest aż tak osłabiona.
  • 3. Typ mieszany – występują zarówno objawy deficytu uwagi, jak i nadmiernej aktywności ruchowej.

Jak ADHD wpływa na życie dziecka?

ADHD ma wpływ na wszystkie sfery funkcjonowania dziecka, szczególny wpływ wywiera na edukację. Występują trudności z koncentracją i organizacją pracy. Dzieci z ADHD często mają problemy z przestrzeganiem zasad grupowych, co może prowadzić do konfliktów. Mają również trudności z kontrolą emocji, przez co mogą łatwo się frustrować lub przeżywać wybuchy złości.

W jaki sposób można wspierać dziecko z ADHD?

Kluczowe jest wczesne rozpoznanie ADHD poprzez diagnozę u psychologa lub psychiatry dziecięcego. Zindywidualizowane wsparcie terapeutyczne może obejmować:

  • Trening umiejętności społecznych – praca nad relacjami z rówieśnikami.
  • Terapia poznawcza – wspieranie nauki samokontroli i organizacji działań.
  • W szkole konieczne może być dostosowanie wymagań edukacyjnych oraz planowanie krótszych, bardziej angażujących zadań, które pomogą dziecku skoncentrować się na pracy.
  • Stały plan dnia, który daje dziecku poczucie bezpieczeństwa i pomaga w organizacji czasu.
  • Jasne zasady i oczekiwania ze strony rodziców.
  • Częste, ale krótkie pochwały oraz nagradzanie pozytywnego zachowania.
  • Regularny ruch pomaga dzieciom z ADHD spożytkować nadmiar energii i poprawia ich zdolność koncentracji.
  • W niektórych przypadkach lekarz psychiatra może zalecić farmakoterapię, która wspiera leczenie objawów ADHD i poprawia funkcjonowanie dziecka.

Podsumowanie

ADHD nie jest „lenistwem” ani „brakiem wychowania”. To rzeczywiste zaburzenie, które wymaga zrozumienia, akceptacji i specjalistycznego wsparcia. Kluczowa jest ścisła współpraca rodziców, nauczycieli i specjalistów. Dzięki właściwemu podejściu dziecko z ADHD może rozwijać swój potencjał, radzić sobie z trudnościami i osiągać sukcesy zarówno w nauce, jak i w życiu codziennym.

Udostępnij artykuł