Tworzenie klas specjalnych w szkołach ogólnodostępnych

blog details
author IPETSystem

15 stycznia 2025

Proces ten musi przebiegać zgodnie z określonymi przepisami prawa oświatowego.

Kształcenie dzieci z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi jest ważnym elementem współczesnej oświaty. Tworzenie klas specjalnych w szkołach ogólnodostępnych to rozwiązanie, które pozwala na zapewnienie odpowiedniego wsparcia uczniom z niepełnosprawnościami, trudnościami w uczeniu się lub innymi wymaganiami edukacyjnymi. Proces ten musi jednak przebiegać zgodnie z określonymi przepisami prawa oświatowego, aby zapewnić zgodność z zasadami integracji, indywidualizacji oraz równych szans edukacyjnych.

Podstawą prawną są przepisy Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej dotyczące organizacji kształcenia specjalnego, w szczególności Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

Co to są klasy specjalne?

Klasy specjalne są dedykowane uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Ich celem jest dostosowanie procesu nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów wynikających z niepełnosprawności (np. intelektualnej, ruchowej, autyzmu, w tym zespołu Aspergera) lub innych specyficznych trudności.

Warunki organizacyjne

W klasie specjalnej liczba uczniów jest mniejsza niż w klasach ogólnodostępnych. Standardowa liczebność wynosi:

  • 6–8 uczniów dla uczniów z niepełnosprawnościami intelektualnymi w stopniu umiarkowanym lub znacznym
  • 4–6 uczniów dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi
  • 10–16 uczniów dla uczniów z niepełnosprawnościami ruchowymi lub słuchowymi.

Klasy specjalne muszą mieć odpowiednie zaplecze dydaktyczne i warunki do realizacji specjalistycznych programów edukacyjnych i terapeutycznych.


Procedura utworzenia klasy specjalnej

  • Szkoła musi uzyskać zgodę organu prowadzącego (np. gminy lub powiatu) na utworzenie klasy specjalnej (wniosek powinien zawierać szczegółową analizą potrzeb edukacyjnych uczniów wraz z opiniami rodziców)
  • Dostosowanie dokumentacji szkoły: np. statut - do organizacji klasy specjalnej
  • Wymagane jest zapewnienie odpowiednich nauczycieli i specjalistów, np. pedagogów specjalnych, terapeutów
  • Niezbędne jest dostosowanie planów lekcji oraz programów nauczania do potrzeb uczniów

Korzyści utworzenia oddziałów specjalnych

ADHD ma wpływ na wszystkie sfery funkcjonowania dziecka, szczególny wpływ wywiera na edukację. Występują trudności z koncentracją i organizacją pracy. Dzieci z ADHD często mają problemy z przestrzeganiem zasad grupowych, co może prowadzić do konfliktów. Mają również trudności z kontrolą emocji, przez co mogą łatwo się frustrować lub przeżywać wybuchy złości.

Korzyści utworzenia oddziałów specjalnych

  • Poprawa jakości edukacji i opieki nad uczniami z niepełnosprawnościami
  • Zwiększenie możliwości realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniach
  • Zapewnienie odpowiedniego środowiska nauki i terapii
  • Zmniejszenie obciążenia klas ogólnodostępnych, w których uczą się dzieci wymagające intensywnego wsparcia

Podsumowanie

Tworzenie klas specjalnych w szkołach ogólnodostępnych to wyraz troski o potrzeby wszystkich uczniów. Choć wymaga staranności organizacyjnej i odpowiednich zasobów, daje możliwość stworzenia środowiska edukacyjnego, które wspiera indywidualny rozwój dzieci z trudnościami. Dzięki odpowiedniemu wdrożeniu przepisów i współpracy wszystkich zaangażowanych podmiotów można osiągnąć równowagę między integracją, a zapewnieniem specjalistycznego wsparcia. Jeśli potrzebujesz pomocy w utworzeniu takiej klasy napisz do nas!

Udostępnij artykuł