Czym jest ADHD?
Jest wynikiem nieprawidłowego funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego.
Kształcenie dzieci z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi jest ważnym elementem współczesnej oświaty. Tworzenie klas specjalnych w szkołach ogólnodostępnych to rozwiązanie, które pozwala na zapewnienie odpowiedniego wsparcia uczniom z niepełnosprawnościami, trudnościami w uczeniu się lub innymi wymaganiami edukacyjnymi. Proces ten musi jednak przebiegać zgodnie z określonymi przepisami prawa oświatowego, aby zapewnić zgodność z zasadami integracji, indywidualizacji oraz równych szans edukacyjnych.
Podstawą prawną są przepisy Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej dotyczące organizacji kształcenia specjalnego, w szczególności Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Klasy specjalne są dedykowane uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Ich celem jest dostosowanie procesu nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów wynikających z niepełnosprawności (np. intelektualnej, ruchowej, autyzmu, w tym zespołu Aspergera) lub innych specyficznych trudności.
W klasie specjalnej liczba uczniów jest mniejsza niż w klasach ogólnodostępnych. Standardowa liczebność wynosi:
Klasy specjalne muszą mieć odpowiednie zaplecze dydaktyczne i warunki do realizacji specjalistycznych programów edukacyjnych i terapeutycznych.
ADHD ma wpływ na wszystkie sfery funkcjonowania dziecka, szczególny wpływ wywiera na edukację. Występują trudności z koncentracją i organizacją pracy. Dzieci z ADHD często mają problemy z przestrzeganiem zasad grupowych, co może prowadzić do konfliktów. Mają również trudności z kontrolą emocji, przez co mogą łatwo się frustrować lub przeżywać wybuchy złości.
Tworzenie klas specjalnych w szkołach ogólnodostępnych to wyraz troski o potrzeby wszystkich uczniów. Choć wymaga staranności organizacyjnej i odpowiednich zasobów, daje możliwość stworzenia środowiska edukacyjnego, które wspiera indywidualny rozwój dzieci z trudnościami. Dzięki odpowiedniemu wdrożeniu przepisów i współpracy wszystkich zaangażowanych podmiotów można osiągnąć równowagę między integracją, a zapewnieniem specjalistycznego wsparcia. Jeśli potrzebujesz pomocy w utworzeniu takiej klasy napisz do nas!