📘 Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026 – co warto wiedzieć?
21 maja 2025 r. Minister Edukacji Barbara Nowacka przedstawiła nowe priorytety polityki oświatowej państwa. Obejmują one aż osiem kluczowych obszarów, które będą kierunkami działań MEN oraz podstawą nadzoru pedagogicznego. Poniżej przedstawiamy każdy z nich – z komentarzem, jak można wdrożyć je w codziennej pracy nauczycieli, pedagogów, psychologów i terapeutów.
1. 🔍 Kształtowanie myślenia analitycznego
Poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
Jak wdrażać?
-
Projektuj zadania integrujące matematykę z przyrodą czy geografią.
-
Wprowadzaj elementy programowania, kodowania i logicznego myślenia także w edukacji wczesnoszkolnej.
-
W pracy z uczniami ze SPE stosuj konkret, wizualizację i naukę przez działanie.
2. 🏛 Edukacja obywatelska i społeczna
Szkoła jako miejsce kształtowania postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
Jak wdrażać?
-
Organizuj debaty, wybory klasowe, akcje społeczne.
-
Wspieraj uczniów w działaniach wolontariackich i projektach lokalnych.
-
Ucz odpowiedzialności za słowo, decyzje i współdziałanie w grupie.
3. 🏃♀️ Promocja zdrowego stylu życia
Kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
Jak wdrażać?
-
Zadbaj o ruch nie tylko na WF – np. „aktywna przerwa” lub ćwiczenia śródlekcyjne.
-
Wspieraj rozwój zdrowych nawyków – np. wspólne śniadanie w klasie czy tygodnie tematyczne.
-
Praca z uczniami ze SPE: indywidualizacja aktywności fizycznej, wspieranie integracji sensorycznej.
4. 🧠 Zdrowie psychiczne i profilaktyka przemocy
Profilaktyka przemocy rówieśniczej, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień.
Jak wdrażać?
-
Wzmacniaj kompetencje emocjonalno-społeczne – treningi, godziny wychowawcze.
-
Buduj bezpieczny klimat klasy – empatia, szacunek, uważność na potrzeby.
-
Współpracuj z psychologiem i pedagogiem, korzystaj z IPET/WOPFU do monitorowania trudności emocjonalnych.
5. 💻 Higiena cyfrowa i bezpieczna technologia
Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, krytyczna analiza informacji, wykorzystanie AI i ZPE.
Jak wdrażać?
-
Ucz krytycznego myślenia: Co to są fake newsy? Jak weryfikować źródła?
-
Wprowadź zasady korzystania z internetu w klasie.
-
Korzystaj z bezpiecznych zasobów online, w tym narzędzi AI, np. do indywidualizacji materiałów dla uczniów z SPE.
6. 🛠 Promocja kształcenia zawodowego i doradztwo
W szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców, wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
Jak wdrażać?
-
Rozmawiaj z uczniami o ich mocnych stronach, zainteresowaniach i pasjach.
-
Organizuj spotkania z przedstawicielami różnych zawodów.
-
Uczniów z SPE wspieraj w odkrywaniu realnych ścieżek zawodowych dostosowanych do ich możliwości.
7. 🌍 Kultura i język polski wśród Polonii
Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim w środowiskach polonijnych.
Jak wdrażać?
-
Możesz współpracować z polskimi szkołami za granicą lub zaprosić gościa z Polonii.
-
W klasie z uczniem powracającym z emigracji – wspieraj integrację i kompetencje językowe (np. jako język obcy).
8. 🧩 Ocenianie kształtujące i metody aktywizujące
Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez ocenianie kształtujące.
Jak wdrażać?
-
Zamiast jedynie oceniać – pytaj: „Czego się nauczyłeś?”, „Z czym masz trudność?”, „Jak możesz to poprawić?”
-
Stosuj informację zwrotną, cele lekcji, kryteria sukcesu – także w pracy z uczniami z IPET.
-
Aktywne metody: burza mózgów, praca w parach, projekty, lapbooki, gry dydaktyczne.
💬 Podsumowanie
Kierunki polityki oświatowej 2025/2026 stawiają na rozwój kompetencji ucznia – nie tylko intelektualnych, ale też społecznych, emocjonalnych i cyfrowych. To także duży krok w stronę nowoczesnego, empatycznego i praktycznego nauczania.
W IPETSystem wspieramy nauczycieli i specjalistów w dokumentowaniu działań i realizowaniu założeń edukacji włączającej. Wspólnie tworzymy szkołę, która widzi i rozwija potencjał każdego ucznia.