Komunikacja ACC

blog details
author IPETSystem

30 kwietnia 2025

Komunikacja to nie tylko słowa. Dlaczego AAC zmienia życie uczniów?

Nie każdy uczeń mówi – ale każdy ma coś do powiedzenia. W pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, afazją czy opóźnionym rozwojem mowy, komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC – Augmentative and Alternative Communication) staje się mostem do świata. Daje dziecku głos. Pomaga budować relacje. Zwiększa samodzielność i poczucie sprawczości.

Czym właściwie jest AAC?

AAC to wszystkie formy komunikacji – inne niż mowa – które wspierają lub zastępują mowę werbalną. Mogą to być:

  • Obrazki i piktogramy np. PCS, PECS, Makaton – dziecko wskazuje, podaje lub układa obrazki przedstawiające potrzeby lub emocje.
  • Gesty i język migowy.
  • Tablice i książki komunikacyjne zawierające najczęstsze potrzeby i reakcje.
  • Urządzenia technologiczne – tablety, aplikacje czy syntezatory mowy.
  • Symbole kontrastowe – pomocne dla dzieci z wadami wzroku lub z trudnościami w rozróżnianiu kolorów.

To nie tylko narzędzia, ale podejście. Założenie, że każde dziecko ma prawo i potencjał, by się komunikować – i to my, dorośli, mamy obowiązek znaleźć drogę do zrozumienia.

Dlaczego to takie ważne?

Dziecko, które nie może się komunikować, doświadcza frustracji.
🔹 Często jest oceniane jako „niegrzeczne” lub „niezainteresowane”, gdy w rzeczywistości nie ma jak wyrazić potrzeb.
🔹 Brak komunikacji ogranicza rozwój poznawczy, społeczny i emocjonalny.
🔹 AAC pozwala uczniowi podejmować decyzje, wyrażać emocje, prosić o pomoc, a nawet żartować. To przełom.

AAC w edukacji specjalnej – co możesz zrobić jako nauczyciel?

  • Zakładaj kompetencje – nigdy nie zakładaj, że dziecko „nie rozumie”.
  • Współpracuj z terapeutami AAC i logopedami – dobór systemu powinien być indywidualny.
  • Wspieraj rozwój komunikacji także na lekcjach – obrazki przy planie dnia, karty wyboru, pytania zamknięte.
  • Wprowadzaj uczniów i rodziców w świat symboli – im większe zaangażowanie otoczenia, tym skuteczniejsza komunikacja.

Jak IPETSystem może pomóc?

W IPETSystem znajdziesz gotowe arkusze, które uwzględniają formy komunikacji wspomagającej. Możesz wskazać potrzeby ucznia, zaplanować działania specjalistów, udokumentować postępy.

👉 Pobierz pomoce do ćwieczeń w komunikacji ACC

Brak mowy nie oznacza braku myśli. Komunikacja jest prawem każdego dziecka.