Tworzenie klas specjalnych w szkołach ogólnodostępnych
Kształcenie dzieci z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi jest ważnym elementem współczesnej oświaty
Nie każdy uczeń mówi – ale każdy ma coś do powiedzenia. W pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, afazją czy opóźnionym rozwojem mowy, komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC – Augmentative and Alternative Communication) staje się mostem do świata. Daje dziecku głos. Pomaga budować relacje. Zwiększa samodzielność i poczucie sprawczości.
AAC to wszystkie formy komunikacji – inne niż mowa – które wspierają lub zastępują mowę werbalną. Mogą to być:
To nie tylko narzędzia, ale podejście. Założenie, że każde dziecko ma prawo i potencjał, by się komunikować – i to my, dorośli, mamy obowiązek znaleźć drogę do zrozumienia.
Dziecko, które nie może się komunikować, doświadcza frustracji.
🔹 Często jest oceniane jako „niegrzeczne” lub „niezainteresowane”, gdy w rzeczywistości nie ma jak wyrazić potrzeb.
🔹 Brak komunikacji ogranicza rozwój poznawczy, społeczny i emocjonalny.
🔹 AAC pozwala uczniowi podejmować decyzje, wyrażać emocje, prosić o pomoc, a nawet żartować. To przełom.
W IPETSystem znajdziesz gotowe arkusze, które uwzględniają formy komunikacji wspomagającej. Możesz wskazać potrzeby ucznia, zaplanować działania specjalistów, udokumentować postępy.
👉 Pobierz pomoce do ćwieczeń w komunikacji ACC
Brak mowy nie oznacza braku myśli. Komunikacja jest prawem każdego dziecka.